SALT Galata'da Yılmaz Zenger heykel ve mobilya sergisi
Mimar, tasarımcı ve sanatçı Yılmaz Zenger’in üretimleri, şehir planlamasından ürün tasarımına, fotoğraftan heykele, modadan iç mekân tasarımına, eğitimden resme ve sinemadan yazıya birçok alana uzanır. Bilgisayar destekli çalışmalarına 1960’larda başlamasında etkin yeni nesil malzeme ve teknoloji merakının izleri neredeyse bütün işlerine yansımıştır.
Studio-X Istanbul tarafından, Pelin Derviş küratörlüğünde, Kalebodur desteğiyle hazırlanan sergi SALT Araştırma Mimarlık ve Tasarım Arşivi kapsamında yürütülen arşiv çalışması paralelinde gerçekleştiriliyor. Yoğun bir literatür taramasına dayanan ve Zenger’in pratiğiyle ilişkilendirdiği, çeşitli meslek gruplarından kişilerin görüş, yazı ve arşivlerinin katkısıyla geliştirilen sergide, 1960’lardan 2010’lara mobilya, heykel ve dekoratif ürünleri yer alıyor.
Studio-X Istanbul’da düzenlenen sergi çerçevesinde SALT Galata’da, Zenger’in çok yönlülüğünün göstergesi niteliğinde bir seçki incelemeye sunuluyor. Yapının katlarına yayılan heykellere eşlik eden ve ağırlıklı olarak 2000’li yıllarda yaptığı fiberglas mobilyalar 15 Şubat 2019 tarihine kadar SALT Galata’da kullanımda olacak.
Yılmaz Zenger Kimdir?
1958’de İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) Mimarlık Fakültesi’nden mezun oldu. Öğrenciyken çalışmaya başladığı İstanbul Belediyesi Planlama Departmanı’ndan 1959’da istifa ederek İTÜ’de asistan oldu. 1961-1964 yıllarında, aralarında Bülent Özer’in de bulunduğu bir grupla Mimarlık ve Sanat dergisini çıkardı. 1962-1963’te BBC için özel sinema kameralarının geliştirilmesi ve ILFORD’da ILFO CHROME’un emisyon araştırma çalışmalarına katılmak için Londra’da bulundu. İTÜ’de Foto Film Merkezi’ni kurdu; ayrıca, 1968’de faaliyete geçen Yapı Endüstri Merkezi’nin kurucuları arasında yer aldı. 1960’larda çok sayıda projeyi hayata geçirdikten sonra 1971’de kurduğu Zenger Mobilya’da, dekoratif yapı elemanları ve mobilyaların prototip üretimi üzerine çalışmalar yaptı. Uzun yıllar giysi, aksesuar, mobilya ve iç mekân tasarımı alanlarında iç mimar Güler Umur ile çalıştı. 1980’lerde film sektöründe sanat yönetmenliğinin yanı sıra şov, sahne dekorasyonu ve özel efektler üzerine deneysel uygulamalar gerçekleştirdi. 1990’larda yoğunlukla bankalar için ATM ünitelerinin tasarım ve uygulamasını yaptı. İstanbul’daki Bilim Merkezi’nin kuruluşuna katkı sağladı. 1990’lı yılların sonunda heykel çalışmalarına odaklandı. Tasarım, sanat, bilim, yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri ile sürdürülebilirlik konulu makaleler yayımladı; çeşitli üniversitelerde ders verdi. 2 Ağustos 2018’de hayatını kaybeden Zenger’in arşivi, söz konusu üretim ve süreçleri detaylandıran muhtelif belgeler içermektedir.