Aylin Beyoğlu'nun kargaları
Son sergisinde de "karga"ları konu alan Edirneli ressam Aylin Beyoğlu, kargaların bilinenin aksine uzun yaşamı ve tecrübeleriyle kılavuzluk yapabileceğini anlatıyor.
Trakya Üniversitesi (TÜ) Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim-İş Eğitimi Ana Bilim Dalı Öğretim Üyesi Doç. Dr. Aylin Beyoğlu, Devecihan Kültür Merkezi'nde açtığı "Kılavuz ve Teoriler" adlı sergide yer alan 33 yağlı boya tablonun tamamında karga imgesi yer alıyor.
Beyoğlu, kargaların kılavuzluğu üzerine söylenen atasözünün aksine kargaların uzun yaşamlarıyla elde ettikleri tecrübelerine dikkati çekmeye çalışıyor.
Ressam Beyoğlu, AA muhabirine yaptığı açıklamada, daha önce içlerinde kargaların da olduğu hayvan figürlerini anlatan çeşitli sergiler açtığını söyledi.
İstanbul, Edirne, Hırvatistan ve Makedonya'da 2007'den bu yana doğa verilerini baz alarak balık, yarasa ve karga figürlerini anlatan 9 yağlı boya sergi açtığını belirten Beyoğlu, kargayı güçlü ve asil yapısından dolayı tercih ettiğinin altını çizdi.
Kargaları konu alan "Kılavuz ve Teoriler" sergisinin 2015 yılında İstanbul'da açtığı "Kılavuzun Günlüğü" sergisinin devamı gibi nitelenebileceğini anlatan Beyoğlu, şöyle devam etti:
"Kılavuz' deyince her sergimde karşılaşıyorum. Bana en çok gelen soru 'Kılavuzu karga olanın' atasözü. Resimlerimde bunun aslını yansıtmaya çalışıyorum. Bunun aslını kanıtlamaya çalışıyorum. Kılavuzlar topluma önderlik ediyor. Bu amaçla sergimin adı Kılavuzlar ve Teoriler sergisi. 2007'den beri sergiler açıyorum. İlk sergim 'Doğu Verileri' adlı resim sergimdi. Bu sergimin içerisinde de kargalar yer aldı. Fakat 2010'dan sonraki sergilerim daha çok kargaların kılavuzluğu üzerine oldu.
Özellikle 'Kılavuzu karga olanın' atasözünün tam tersini savunduğumu insanlara göstermek istedim. Kargaların zeki ve asil yapısını kullandım. Sergilerimde buna dair yazılar da kullandım. Genelde en çok sorulan soru, 'kılavuz ve kimliksiz' ismiyle İngilizce Latince olarak yer alan yazılardı. 'Bu yazılar neden var?' diye sergilerimde karşılaştım. Yazılar bireyin, bu toplumsal baskıyla zihninde olanı anlatıyor. Bazen kayboluyorlar, bazen tam metin olarak resimlerin üzerinde yer alıyorlar. 'Kılavuz ve teoriler' sergimde tam metni açıklıyorum."
- "500 yıl yaşayan kargalar var"
Karga resimlerinin üzerindeki yazıların kabartma şeklinde olduğunu dile getiren Beyoğlu, "Karga resimlerinde teknik olarak yağlı boyayı kullanıyorum. Altta kalın bir malzeme oluşturuyorum, malzemenin üzerine dokuları kabartma şeklinde yerleştiriyorum ve en çok bu dokuları oluştururken beyaz rengi kullanıyorum. Altta kalan lekeler ise bireyin zihninde kalan ve silinmeyen bu baskıyla oluşan lekeler. Onları kaybedemiyoruz maalesef. Kaybolan düz yüzeyler ise artık o baskıdan kurtulup, özgürlüğe kavuşmanın ifadesi ve daha çok resimlerimde beyazla özgürlüğe kavuşturuyorum." diye konuştu.
Kargaların uzun süre yaşayan bir hayvan olduğunu hatırlatan Beyoğlu, şöyle devam etti:
"Tabii 500 yıl yaşayan bir hayvan birçok konuda da deneyim sahibi oluyor. Aslında en fazla deneyimi olan ve fazla yaşayan kılavuzluk yapar. Atasözünün tersini savunuyorum. Bu kadar yüzyıl yaşayan ve zeki olan bir hayvan ki hayvanlar arasında üzerine çok fazla deney yapılmıştır zekasını göstermek amacıyla. Bu kadar zeki olan ve uzun yaşayan bir hayvanın kılavuzluk yapacağını düşüyorum."